Лікувально-корекційна робота
Корекція є складовою єдиної системи спеціальної освіти. При цьому корекція розглядається як основа навчально-виховної роботи в спеціальній школі - без цілеспрямованого подолання чи послаблення недоліків знижується ефективність навчання й виховання дітей: ускладняється процес оволодіння необхідними для них знаннями, вміннями, навичками, становлення в них поведінки, особистості в цілому.
Досягнення мети корекційного впливу забезпечують усі складові педагогічного процесу - організація, зміст, методика.
Відповідно до Програми у спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) для дітей з сенсорними порушеннями (глухих та зі зниженим слухом, сліпих та зі зниженим зором), з порушеннями опорно-рухового апарату, для розумово відсталих дітей учням (вихованцям) надаються такі послуги з реабілітації:
- психолог: консультування, психолого-педагогічна діагностика, психологічна та педагогічна корекція.
- вчитель фізкультури: лікувальна фізкультура, заняття в тренажерній залі, сенсорній кімнаті, ритміка, заняття спортом.
- вчитель трудового навчання, соціальний педагог: професійна орієнтація, допрофесійна підготовка,
- вчителі-дефектологи: на заняттях з СПО - навчання основних соціальних навичок, корекції вад розвитку - формування та розвиток мовлення, особистості.
- робота по профорієнтації з соціальною службою.
- лікар і медичні сестри: лазерна корекція, корекція за допомогою спеціальних комплексних програм, комплексне лікування за призначенням лікарів.
Навчальна, виховна та корекційно-розвиткова робота здійснюється з застосуванням індивідуального та диференційного підходу.
Зміст корекційно-розвиткових занять реалізується через навчальні предмети та курси.
В навчальному плані школи для слабозорих дітей є специфічні предмети: лікувальна фізкультура, ритміка, соціально-побутова орієнтація, корекція вад розвитку пізнавальної діяльності. Викладанню цих предметів приділяється багато уваги, адже саме вони допомагають дитині повніше пізнати світ, саме вони вносять корективи в їх знання про навколишнє середовище.
-
для дітей та зі зниженим зором:
"Соціально-побутове орієнтування", "Розвиток мовлення", "Корекція вад розвитку", "Орієнтування у просторі", "Ритміка", "Лікувальна фізкультура";
-
для розумово відсталих дітей:
"Розвиток мовлення", "Соціально-побутове орієнтування", "Ритміка", "Лікувальна фізкультура"
Так, на уроках корекції розвитку учні вчаться обстежувати предмети, спостерігати явища, описувати малюнки, складати розповіді, орієнтуватися у малому та великому просторі.
Вчительдефектолог Хомин О.Б. проводить заняття з корекції вад розвитку:
Практичну спрямованість носять уроки соціально-побутової орієнтації. На цих заняттях теоретичні знання закріплюються на практиці, удосконалюються уміння й навички. Тому ці уроки переважно проводяться у формі екскурсій (в лікарню, магазин, на пошту, вокзал і т.д.) або практичних занять (прибирання приміщення; ремонт, прання та прасування одягу; приготування різноманітних страв і т.д.).
Кабінет соціально-побутового орієнтування. Вчитель-дефектолог: Хомин О.С.Учні: Воробець М., Максименков В., Гладій М.:
Уроки ЛФК проводять вчителі фізкультури в тісному контакті з лікарями. Адже майже кожна дитина в результаті слабозорості має порушення постави.
Отже, корекція вад фізичного та розумового розвитку проводиться на спеціальних заняттях. Але кожен урок у школі слабозорих спрямований не лише на формування необхідних знань, умінь та навичок, виховання особистості учня, а й на корекцію вад розвитку дитини.
Велика увага приділяється корекції дітей з вадами зору. Створено офтальмологічний кабінет. Лікар - офтальмолог: Крута Ольга Вікторівна.
Для проведення лікувально-корекційної роботи в школі є електронне збільшувальне, телевізійне обладнання, лупи, апарат ОЛТК, медичні офтальмологічні сканери СК-4, СК-5, сенсорна кімната. У школі проводяться засвіти апаратом «Панорама». Для лікування косоокості, рефракційної амбліопії використовуються комп’ютерні програми «Хрестик», «Чібіс». Проводиться лікування апаратом АСО, амблітренером, синоптофором. Також проводяться терапевтичні лікування лазерними апаратами СМ-4, СМ-5. Для лікування короткозорості, астигматизму використовуємо ОЛТК-М, офтальмологічний «Ручейок». Для міопічних хворих дітей використовуємо пробний курс плеоптичного лікування, вітамінотерапія, судино розширювачі, біостимулятори.
Відділення реабілітації надає послуги:
• окуліста
• ортоптиста
• фізіотерапевта
• психолога
• дефектологів
• логопеда
Офтальмологічні захворювання.
Аналізуючи очну патологію, помічаємо збільшення відсотка дітей з астигматизмом, далекозорістю.
Найбільшої лікарської уваги потребують діти із патологією рефракції та косоокістю.
Відмічається значне підвищення гостроти зору у дітей, які пройшли курс ортоптично-плеоптичного лікування.
Важливим напрямком школи є лікувально-профілактична, корекційна робота, психологічна допомога. У школі працюють два лікарі (окуліст, психоневролог), 2 медсестри. Всі діти проходять ( 2 рази на рік) поглиблений медичний огляд.
Кожна дитина, яка навчається в школі, має діагноз захворювання, а 52 учні – 2-3 діагнози. На даний час навчається 40 дітей-інвалідів. Згідно діагнозу лікар-окуліст та медсестра складають офтальмологічні рекомендації, де для кожного учня вказано діагноз, режим навчання і відпочинку, парта в класі, заведена картка здоров’я, а на дітей-інвалідів – індивідуальна програма реабілітації. Кожен педагог обов’язково використовує наявну інформацію про стан та здоров’я дитини для повсякденної роботи.
За останні 5 років значно зміцнено матеріальну базу для корекції та лікування. Створено кабінет корекції, де наявні різні види луп, електронне збільшуване телевізійне обладнання. Закуплено і придбано з допомогою спонсорів синоптофор, апарат ОЛТК «Ручейок», щілину лампу, медичні офтальмологічні сканери СК-4, СК-5, комп’ютерні програми для корекції зору(за рахунок школи кожна дитина отримує окуляри); сенсорну кімнату для кабінету психолога. Існує тісна співпраця з офтальмологічним відділенням обласної дитячої лікарні та обласним психоневрологічним диспансером (десятки дітей там лікуються та обстежуються).
Кожного літа 70% дітей оздоровлюються на Чорному морі, у Карпатах, Трускавці. Протягом року 3 дітей щомісяця лікуються у Моршинській міській лікарні.